Powered By Blogger

Saturday, March 28, 2020

Banana Ball

28 Mac 2020 / 3 Syaaban 1441H

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. 
Moga kita semua dilindungi Allah daripada segala mara bahaya. Aamiin.

Hari ini hari ke-11 Perintah Kawalan Pergerakan ( PKP ) dikuatkuasakan di seluruh negara. Setiap hari jugalah saya akan mengikuti perkembangan semasa penularan wabak ini menerusi media terutamanya televisyen. Setiap hari, wajah Ketua Pengarah Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia iaitu Yang Berbahagia Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah akan muncul di kaca televisyen melalui sidang media untuk melaporkan perkembangan semasa COVID-19.  Kalau terlepas waktu siaran, boleh menontonnya di https://www.tonton.com.my/   atau https://myklik.rtm.gov.my/live.php?ch=1. Statistik terbaharu yang dikeluarkan oleh Portal Rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia sehingga jam 5.00 petang semalam mencatatkan 2,161 kes keseluruhan dengan jumlah kematian 26 orang. Kita harap jumlah ini tidak bertambah lagi dan rantaian COVID-19 ini dapat diputuskan segera. Itupun bergantung kepada kerjasama setiap rakyat mematuhi arahan kerajaan.  

Mungkinkah penularan wabak COVID-19 juga tanda-tanda akhir zaman kerana antara tanda hampir kiamat ialah munculnya wabak penyakit yang mematikan. Tiada penawar untuk menyelamatkan manusia yang dijangkiti wabak ini. Banyak kebenaran daripada hadis Rasulullah saw yang menyebut tanda-tanda akhir zaman ini termasuklah kemunculan Dajjal yang akan menguasai seluruh pelosok dunia kecuali Makkah dan Madinah. 

Daripada Abdullah ibn Umar R.Anhuma beliau berkata, sabda Rasulullah SAW:
بَيْنَا أَنَا نَائِمٌ رَأَيْتُنِي أَطُوفُ بِالْكَعْبَةِ فَإِذَا رَجُلٌ آدَمُ سَبْطُ الشَّعَرِ بَيْنَ رَجُلَيْنِ يَنْطُفُ رَأْسُهُ مَاءً فَقُلْتُ مَنْ هَذَا قَالُوا ابْنُ مَرْيَمَ . فَذَهَبْتُ أَلْتَفِتُ فَإِذَا رَجُلٌ أَحْمَرُ جَسِيمٌ جَعْدُ الرَّأْسِ أَعْوَرُ الْعَيْنِ الْيُمْنَى كَأَنَّ عَيْنَهُ عِنَبَةٌ طَافِيَةٌ قُلْتُ مَنْ هَذَا قَالُوا هَذَا الدَّجَّالُ ، أَقْرَبُ النَّاسِ بِهِ شَبَهًا ابْنُ قَطَنٍ
Maksudnya: “Ketika aku sedang tidur, aku melihat diriku bertawaf di Ka’bah. Tiba-tiba (aku melihat) seorang lelaki yang berkulit sawo matang, berambut lurus (berada) diantara dua lelaki. Kepalanya (seperti) menitiskan air. Aku bertanya: “Siapakah orang ini?” Mereka menjawab: “(Isa) putera Maryam.” Kemudian aku menoleh dan (melihat) seorang lelaki berkulit merah, bertubuh besar, berambut keriting, cacat mata kanannya, seakan-akan matanya seperti sebutir anggur yang menonjol keluar. Aku berkata: “Siapa ini?” Mereka berkata: “Ini ialah Dajjal!” Orang yang paling mirip dengannya ialah Ibnu Qathn[1].”
Riwayat al-Bukhari (6508)
(Dipetik daripada Laman Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan)

Lanjutan dua minggu lagi PKP menyebabkan masing-masing rasa bosan. Jadi, pandai-pandailah mengisi waktu yang ada dengan perkara-perkara bermanfaat. Selain banyakkan membaca al-Quran, kita boleh juga ikuti ceramah-ceramah agama di Youtube. Contohnya, boleh ikuti ceramah agama menggunakan pautan ini https://www.youtube.com/watch?v=qdQ7pSNB6SA bertajuk Di mana Kedudukan Kita di Mahsyar oleh Ustaz Wadi Anuar. Best ceramah ni. Kata Ustaz Wadi Anuar, orang soleh cepat timbangannya. 
Mungkin PKP ini memberi kita kesempatan untuk lebih mendekatkan diri dengan Allah, berbuat baik dengan ahli keluarga selain bekerja dari rumah. Anak-anak lelaki boleh membantu ayah apa-apa saja kerja yang patut. Anak-anak perempuan dah boleh ambil tugas ibu di rumah. Bagi ibu berehat pulak. Ini peluang meraih pahala yang banyak. Petang ini boleh duduk dapur sediakan minum petang. Paling tidak pun buat cekodok tapi saya suka panggil banana ball 😂 Setiap kali buat banana ball ni mesti teringat kat Ahmad Hassan Wafiq, anak buah saya yang baru berusia 3 tahun. Dia memang suka banana. Dia tak sebut pisang 😊Boleh la cuba resipi ringkas cekodok pisang ni. Cekodok pisang original yang tidak dicampur air dan serbuk penaik.
Cekodok Pisang @ Banana Ball
Bahan:
6 biji pisang (pisang apa-apa pun boleh. Saya guna pisang awak )
5 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar gula 
Minyak untuk menggoreng
Caranya:
1. Hancurkan pisang yang telah dikopek.
2. Masukkan gula. Jika tak nak manis cukup 3/4 sudu besar sahaja. Tak perlu masukkan air.
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
4. Goreng dengan menggunakan api sederhana. Bila warna bertukar gelap sedikit bolehlah angkat dan hidangkan.
Cekodok pisang @ banana ball. Memang gelap warnanya sebab saya suka rasanya yang pahit sikit 😋
Nota: Boleh dapat 27 biji cekodok daripada 6 biji pisang. Selamat mencuba untuk adik-adik yang baru nak belajar memasak 😘 Boleh tolong mak kat dapur ya.




No comments:

Post a Comment