Powered By Blogger

Monday, November 05, 2012

Menangis Itu Penawar


      Menangislah ...kerana menangis juga penawar. Kajian yang dijalankan di Jepun  mendapati kesihatan pesakit reumatisme (sering berasa sakit sebelum hujan, sengal di bahagian sendi atau seluruh bahagian badan) yang membiasakan diri menangis bertambah baik dalam masa setahun.  Daya tahan mereka juga meningkat apabila dibandingkan dengan mereka yang tidak membiasakan diri menangis.


Wanita dikatakan menangis 47 kali setahun manakala lelaki 7 kali (Gambar hiasan)

Reumatisme dilaporkan mendahului senarai penyakit tulang (Gambar hiasan)
      Menangis juga ada hubungkait dengan hormon kortisol. Hormon ini terhasil daripada kelenjar adrenal yang terletak pada buah pinggang kita. Hormon kortisol terlibat secara langsung dalam metabolisme lemak. Jika ia berlebihan atau berkurangan maka lemak akan berkumpul. Hormon ini juga mustahak dalam penghasilan tenaga tubuh kita. Jika berkurangan atau berlebihan tenaga tidak dapat terhasil dengan baik. Justeru hormon kortisol harus berada pada tahap optimum bagi seseorang itu memperoleh tubuh badan yang langsing serta tahap kesihatan yang baik.  

      Masalah obesiti selalunya disebabkan hormon kortisol yang berlebihan yang boleh menyebabkan mereka sukar menurunkan berat badan. Kortisol yang tidak seimbang sering mengganggu tindakan hormon lain seperti hormon tiroid, hormon estrogen, hormon progesteron dan lain-lain lagi. Hal Ini kerana hormon saling bertindak secara sinergistik. Kesan berlebihan atau ketiadaan satu hormon akan mengganggu tindakan hormon lain. 

      Kajian juga mendapati hormon kortisol tidak bertambah apabila bayi menangis dalam pelukan ibu ataupun pengasuh yang menyayanginya sepenuh hati.  Hal ini kerana bayi itu berasa selamat dan memperoleh kasih sayang.

      Kajian yang dijalankan di negara matahari terbit itu juga mendapati bahawa tangisan adalah satu daripada cara untuk membuang radikal bebas daripada badan. Selain itu, menangis juga adalah bentuk penyerahan diri seorang mukmin kepada Penciptanya. Menangis kerana takut atau merindui Allah adalah kebiasaan orang soleh. Keheningan malam mendekatkan diri seorang hamba kepada Tuhannya.  Rasulullah turut menyarankan agar kita bangun malam dan menangis memohon keampunan Allah.

Rujukan:


1. Dr. Mohammad Ali Toha, 365 Tip Sihat Gaya Rasulullah, hlm. 36

No comments:

Post a Comment