Powered By Blogger

Monday, November 26, 2012

Hujan dan Kesesakan di Lebuh Raya

      Ketika saya menulis di blog ini, sudah satu jam saya berada di rumah sekembalinya dari mesyuarat bersama-sama En. Mohd Aris, Hj. Noor Azman Shah, Wan, Shahrul, Pn. Salmiah, Pn. Mariana, Pn. Zarina, CIk Rupini, Pn. Yosha.dan Pn. Siti Aishah di SMK Sentosa, Kampar. Kami bermesyuarat dah tiga hari sejak 24 November lepas. Sejak pukul 3.00 petang tadi hari dah mula gelap dan kemudiannya hujan renyai-renyai dan beransur lebat apabila saya dah masuk Lebuh Raya Utara-Selatan. Masuk Plaza Tol Tapah hari mula hujan dan makin lebat apabila sampai Bidor.  Saya masuk plaza tol kerana tak mahu mengekori lori tambahan pula hari hujan dan beberapa meter jalan Bidor-Sungkai yang teruk.  Memang membosankan apabila sampai di situ.

         Sebaik sahaja dapat memotong lori yang panjang dengan muatan berat, saya berasa lega. Malangnya terpaksa membatalkan niat keluar di Plaza Tol Sungkai kerana kesesakan di hadapan. Kenderaan dah berderet panjang di kedua-dua lakuan ke selatan lebuh raya. Seperti tak bergerak langsung. Saya mengagak, mungkin ada kemalangan. Tak mungkin polis trafik buat sekatan jalan raya.  Oleh sebab dah hampir sampai susur keluar ke Plaza Tol Bidor, saya membelokkan kereta untuk memasuki plaza tol sahaja. Bayar tol cuma RM2 sahaja.  Malas nak singgah di mana-mana langsung pulang ke rumah.

         Sampai di rumah saya mengeluarkan bakul yang berisi baki bekalan yang dibawa pagi tadi. Ada tiga keping roti canai yang dah sejuk (kata Siti Aishah, kalau masuk microwave panaskan balik, sedap ni!), kuih cucur badak, cekodok durian, kuih lapis dan kuih seri muka.  Sedap juga makan masa hujan ni.  Air nescafe dah siap dibancuh. Nak minumlah...

          Tugasan hari ni dah selesai.  Ada masa lebih kurang 20 hari untuk menyiapkan tugasan wajib tahun ni.  Apapun, saya perlu tunaikan amanah ni dengan sebaik-baiknya seperti kawan-kawan saya tadi tu.  Sekejap lagi atau malam ni saya akan sambung kerja saya. Sekarang nak rilekskan kepala supaya kembali 'mood' yang lebih baik.  Biarpun sekarang hujan masih agak lebat dan tak tahu bila nak berhenti, kewajipan itu tetap akan dilaksanakan.  Dah ada kerja ni, kurang sikit bosan tambahan pula Sarah, Afiq dan Sofia dah balik ke Shah Alam.  Apapun, syukur alhamdulillah kerana hampir dua minggu di sini saya dah dapat memberi keriangan kepada mereka bertiga. Makan di Pizza Hut, Dunkin Donat, beli peralatan melukis, beli peramainan dan bawa jalan2.  Yang belum sempat bawa dema bercuti ke Melaka. Betul la kata orang, budak2 cepat ingat dan menuntut janji. Bila agaknya nak pergi Melaka ni???

No comments:

Post a Comment