Powered By Blogger

Monday, February 13, 2012

Sabtu dan Ahad di Sungai Besar, Selangor

      Hujung minggu ini, 11 dan 12 Februari 2012, saya dan mak ke rumah bapa saudara di Sungai Besar, Selangor. Dah banyak kali mak bertanya, "bila agaknya boleh pergi rumah Chik?" Saya tak dapat bagi jawapan spontan. Sebabnya, hujung tahun saya sibuk dengan tugas rasmi atas lantikan LPM. Tak boleh nak berjalan jauh ke mana-mana. Memang kesian tengok mak. Masa cuti sekolah lama ni le kita sepatutnya luangkan waktu untuk mak dan ayah kita.

      Maka saya berjanji dengan mak, kalau ada hari Sabtu yang tak ada apa2 urusan sekolah, saya akan bawak mak ke rumah Chik. Jadi, saya pendamkan hasrat dan niat nak join our Masscommite 85-88 group nak picnic di Tasik Shah Alam pada 12 Februari ni.  Sebab, saya tak sampai hati nak hampakan harapan mak lagi. Tak pe lah, rela saya korbankan segala angan2 kegembiraan itu.  Pada teman2 Masscomm sekalian, saya mohon maaf banyak2. Mudah2an Tuhan izinkan saya bertemu kalian pada pertemuan akan datang.

      Setelah lebih setahun tak jumpa Chik, rasa kasihan, rasa sebak, rasa sayu cuba ditahankan. Manakan tidak, penglihatan Chik dah kabur. Kalau dulu Chik hari2 turun ke laut, sekarang tak lagi. Berjalan walaupun dalam rumah kena pimpin terutama kalau nak ke bilik air. Dah jumpa doktor...check mata.  Mudah2an Allah permudahkan kehidupan Chik berdua dan seisi keluarga.  Alhamdulillah, tiap kali ke rumah Chik saya ini, nikmat yang saya tak pernah lupa adalah dpt  merasai keenakan ikan goreng, udang dan ketam yang manis dan segar dari laut.  Dulu-dulu pun begitu juga.  Kali ni, Chik No bekalkan pula dekat 30 biji pula telur puyuh.

Seronoknya apabila setiap kali dapat ke sana!  Apa yang seronoknya? Dapat menikmati khazanah laut yang masih segar. Ada udang, ketam dan ikan yang enak dan manis.


No comments:

Post a Comment