Powered By Blogger

Monday, March 31, 2014

PASSPORT PALSU, KOTAK HITAM DAN TEKNOLOGI SATELIT

31 Mac 2014 / 29 Jamadil Awal 1435


Isu yang sangat memberi kesan di hati ramai orang ketika ini ialah misteri kehilangan MH370 iaitu pesawat canggih dua enjin jenis Boeing 777-200ER milik Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) yang dilaporkan hilang di Lautan Hindi. Hari ini hari ke-24 misteri kehilangan pesawat itu disiarkan di media massa namun masih belum menemukan jawapan sejak kehilangannya pada 8 Mac lepas. 



          


Berita terbaru, Agensi Pusat Koordinasi Bersama (JACC) akan ditubuhkan untuk menyelaras operasi di antara semua pasukan pencarian antarabangsa dan agensi kerajaan Australia. JACC berpusat di Pangkalan Tentera Udara Pearce di Perth. Dalam pencarian tersebut, sembilan pesawat tentera Malaysia C-130, Cina Ilyushin IL-76, Jepun Coast Guard G5, Australia P3 Orion, New Zealand P3 Orion, Amerika Syarikat P8 Poseido, Jepun P3 Orion, Korea P3 Orion dan satu pesawat awam dari New Zealand akan diterbangkan ke kawasan carian malah 11 kapal laut milik China dan tiga milik Australia turut dikerahkan ke kawasan carian. Kapal KD Lekiu milik Malaysia dijangka akan tiba di kawasan carian pada 3 April. Pihak berkuasa Australia memaklumkan kawasan pencarian hingga hari ini sudah seluas 254, 000 kilometer persegi.


Kehilangan pesawat MH370 memang sangat misteri. Pencarian pesawat  MH370 yang hilang oleh pakar aviasi memerlukan dedikasi yang teramat tinggi dan perbelanjaan ratus juta dolar memandangkan insiden ini adalah sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Kenyataan ini dibuat oleh seorang saintis bertaraf dunia, David Mearns menerusi temuramahnya dengan China Central Television (CCTV) pada Sabtu lepas.







Kita menghargai kerjasama antarabangsa dalam menyelesaikan isu ini.  Kita turut merasai kepiluan yang menyelubungi keluarga mangsa tragedi namun sebagai orang yang beriman kita harus menerima takdir kerana kecanggihan teknologi tidak dapat menandingi kudrat dan iradat Allah SWT.  Setiap kejadian yang berlaku sudah tertulis sebagaimana firmanNya yang bermaksud, “ Dan tiada sesuatu perkara yang ghaib di langit dan di bumi, melainkan tertulis dalam Kitab yang terang nyata. (Surah An-Naml 27:75)  Juruterbang pesawat MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah dan pembantunya, Fariq Abdul Hamid telah melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab. 



Provokasi media asing yang timbul ekoran pelbagai spekulasi berhubung isu ini akan memberi kesan kepada hubungan diplomatik dan ekonomi antara Malaysia dan negara luar. Firasat sesetengah pihak mengatakan ada sesuatu yang tidak beres. Andaian empat faktor kehilangan pesawat ini pula ialah kemungkinan pesawat dirampas, sabotaj, masalah psikologi penumpang serta anak kapal dan masalah peribadi mereka. FBI turut dilaporkan akan melengkapkan analisis data daripada  “flight simulator X”, “flight simulator 9” dan “X flight 10” milik Kapten Zaharie. Orang ramai turut tertanya-tanya adakah tiga jenis permainan penerbangan yang didapati telah dipadamkan pada 3 Februari itu mengancam keselamatan negara? Semoga semua persoalan ini dapat dikupas dengan begitu teliti, telus, rasional dan saksama. Hanya doa menjadi senjata ampuh agar Yang Maha Esa memberi kita kesempatan untuk memperbetulkan apa yang khilaf.  Namun demikian, ini bukan waktunya untuk kita menuding jari menyalahkan mana-mana pihak meskipun ada menyifatkannya sebagai kehilangan yang dirancang sebaliknya bersikap rasional dan sama-sama berdoa agar usaha semua pihak menemui penyelasaian terbaik.  Jangan berhenti berdoa. Semoga misteri ini akan segera terungkai.

No comments:

Post a Comment